Zmiany w prawach konsumenta od 1 stycznia 2023 r.
Dodano dnia: 2023-01-03Celem tych zmian jest w szczególności dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
Brak zgodności towaru z umową
Od 1 stycznia 2023 r. termin rękojmia został zastąpiony brakiem zgodności towaru z umową. Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta (umów sprzedaży, dostawy, o dzieło będące towarem) nie stosuje się przepisów dot. rękojmi za wady, wynikających z Kodeksu cywilnego.
Wyprzedaże/promocje
Przedsiębiorca, który ogłasza promocję/wyprzedaż, będzie musiał podawać obok aktualnej ceny także najniższą, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli produkt/usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok obniżonej ceny zamieszcza też najniższą cenę od dnia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
W przypadku towarów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – obok aktualnej ceny zamieszcza też cenę sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Reklamacja wadliwych produktów
Hierarchia roszczeń
Konsument składając reklamację, w pierwszej kolejności będzie mógł domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową poprzez jego naprawę lub wymianę, a dopiero później, jeśli naprawa lub wymiana okażą się np. nieopłacalne, będzie mógł złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Gdy jednak wada produktu okaże się istotna, konsument od razu będzie mógł odstąpić od umowy.
Domniemanie braku zgodności towaru z umową
Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawni się przed upływem 2 lat (a nie przed upływem roku, jak było dotychczas) od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia (dot. towarów nowych i używanych). Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych został wydłużony do sześciu lat.
Termin odpowiedzi na reklamację
Przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Brak odpowiedzi we wskazanym terminie oznacza uznanie reklamacji. Odpowiedź powinna być udzielona na papierze lub na innym trwałym nośniku.
Gwarancja udzielana konsumentowi
Udzielenie gwarancji nadal zależy od decyzji przedsiębiorcy. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadza pewne uprawnienia minimalne, które muszą być przyznane konsumentowi w przypadku gwarancji, tj. gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w art. 43d wspomnianej ustawy, tj. naprawa albo wymiana musi zatem być nieodpłatna, nastąpić w rozsądnym czasie, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem specyfiki towaru oraz celu, w jakim konsument nabył towar, a odbiór towaru musi nastąpić na koszt przedsiębiorcy.
Elementy, jakie musi zawierać oświadczenie gwarancyjne:
– wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz że gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej,
– nazwę i adres gwaranta,
– opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji,
– wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja,
– warunki gwarancji.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
Przedsiębiorca zobowiązany jest do podania konsumentowi pełnego adresu pocztowego, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, jak również swojego numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej aby konsument mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.
Indywidualne dostosowywanie ceny
Jeśli cena prezentowana konsumentowi w internecie, zależy np. od tego, z jakiego urządzenia korzysta, lokalizacji, itp. należy go poinformować, że cena jest indywidualnie dostosowana. Można tę informację podać w regulaminie sklepu.
Informacje na internetowych platformach handlowych
Na platformie muszą znaleźć się informacje:
- o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników w przypadku wyszukiwania produktów (plasowanie ofert), w tym konieczność ujawniania płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów
w ramach wyników wyszukiwania,
- czy podmiot oferujący towary/usługi na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
- o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów do umów zawieranych na platformie z osobą fizyczną (czyli niebędącą przedsiębiorcą),
- o podziale obowiązków, związanych z realizacją umowy zawieranej przez konsumenta, pomiędzy Platformą a sprzedającym na Platformie.
Opinie konsumentów
Jeśli przedsiębiorca postanowi o udostępnianiu opinii o produktach, powinien ustanowić procedury mające zapewnić, aby opinie te pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali produktów lub je kupili, a także udzielić konsumentom informacji na temat sposobu przeprowadzania kontroli w tym zakresie, a ponadto czy zamieszcza się wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne, jakie jest źródło opinii, w jaki sposób liczy się średnią ocenę, czy opinie są sponsorowane lub czy mają na nie wpływ stosunki umowne z przedsiębiorcą. Zakazane będzie zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Odsprzedaż biletów na imprezy kulturalne i sportowe
Przedsiębiorcy nie mogą kupować biletów na imprezy kulturalne lub sportowe z wykorzystaniem oprogramowania pozwalającego obchodzić środki techniczne lub przekraczać limity techniczne nałożone przez pierwotnego sprzedawcę (boty), aby następnie odsprzedać je konsumentom.
Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe
Towary te można reklamować jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Będzie miał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
Umowy „opłacone” danymi osobowymi
Jeśli za usługę lub treści cyfrowe konsumenci „płacą” swoimi danymi osobowymi, co w praktyce oznacza, że nie dokonują płatności w pieniądzu, ale przekazują swoje dane osobowe aby np. mieć dostęp do aplikacji, będą mieli możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Umowy zawierane na pokazach czy wycieczkach
Wydłużono do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów jest to 14 dni. Umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu czy wycieczki (zawarta w ten sposób będzie nieważna). Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy (dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta).
W przypadku produktów nabytych do końca 2022 r. konsumenci mogą składać reklamacje na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2023 r.
Anna Micielica
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Suwałkach
ul. Świerkowa 60
nr tel. 87 5659277
e-mail: prk@powiat.suwalski.pl
Pozostałe Komunikaty
-
Komunikat prasowy prezesa UOKiK dot. odroczonych płatności znanych pod nazwą „Kup teraz, zapłać później”
Dodano dnia: 2024-12-06W najnowszej kampanii „Sprawdź, czy Cię stać!” Prezes UOKiK ostrzega konsumentów przed finansowymi konsekwencjami zakupów z odroczoną płatnością. -
Ogłoszenie o przetargu na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Poddubówek, gm. Suwałki
Dodano dnia: 2024-11-20Starosta Suwalski ogłasza przetarg ustny ograniczony na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Poddubówek, gm. Suwałki. -
Komunikat Powiatowego Rzecznika Konsumentów dot. wyprzedaży towarów
Dodano dnia: 2024-11-18Porady Powiatowego Rzecznika Konsumentów dot. wyprzedaży towarów w ramach akcji Black Friday, Black Week. -
Informacja z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2025 rok”
Dodano dnia: 2024-11-05Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach z przeprowadzonych konsultacji dotyczących projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok”. -
Ogłoszenie Starosty Suwalskiego o zamiarze ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym położonej w obrębie Wodziłki, gmina Jeleniewo
Dodano dnia: 2024-10-24Starosta Suwalski informuje o zamiarze wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości położonej w obrębie Wodziłki, gmina Jeleniewo, powiat suwalski, województwo podlaskie, oznaczonej nr ewid. 35/1 o pow. 0,3070 ha, stanowiącej własność nieżyjącego Marka Kozakow s. Timofieja, Anny, księga wieczysta SU1S/00057167/5, poprzez udzielenie zezwolenia PGE Dystrybucja S.A. w Lublinie w imieniu którego działa PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok, na przeprowadzenie prac dotyczących budowy linii kablowej energetycznej oraz urządzeń energetycznych na przedmiotowej nieruchomości. -
Ogłoszenie konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2025 rok”
Dodano dnia: 2024-10-17Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok”. -
Ogłoszenie o pierwszym przetargu ustnym nieograniczonym na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Dowspuda, gm. Raczki
Dodano dnia: 2024-10-04Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza pierwszy przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Dowspuda, gm. Raczki. -
Komunikat prasowy prezesa UOKiK - kontrola rynku OZE
Dodano dnia: 2024-09-11Rynek OZE pod kontrolą – kolejne działania Prezesa UOKiK. -
Dropshipping - kupuj świadomie w internecie!
Dodano dnia: 2024-07-05Dość powszechny w internecie jest model sprzedaży zwany dropshippingiem.
Polega on na tym, że przedsiębiorca poprzez swoją stronę internetową sprzedaje towary w imieniu własnym lub w imieniu innych przedsiębiorców. Bardzo często jednak taki przedsiębiorca nie działa jako sprzedawca, ale jako pośrednik. Może się więc okazać, że nie kupujemy u polskiego przedsiębiorcy, na którego stronie zamawiamy towar, lecz od sprzedawcy zagranicznego. -
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium
Dodano dnia: 2024-07-04Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. III edycja” -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. pomp ciepła
Dodano dnia: 2024-06-14Pompy ciepła – wyniki pierwszej kontroli przeprowadzonej wspólnie przez UOKiK, IH i KAS. -
Zastrzeż PESEL i chroń swoje dane w mObywatelu 2.0
Dodano dnia: 2024-06-05Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło do aplikacji mObywatel 2.0 usługę Zastrzeż PESEL. Dzięki niej użytkownik może zastrzec swój numer PESEL, cofnąć zastrzeżenie i ponownie je ustawić. -
Zaproszenie na webinarium dla seniorów i ich opiekunów pn. „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. II edycja”
Dodano dnia: 2024-05-15Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. II edycja” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister ds. Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji. -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. nieautoryzowanych transakcji
Dodano dnia: 2024-02-14Nieautoryzowane transakcje – kolejne wszczęcia Prezesa UOKiK wobec banków. -
Zaproszenie na webinarium (spotkanie online) „Bezpieczny senior - jak nie dać się oszukać w Internecie”
Dodano dnia: 2024-01-08Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Bezpieczny senior - jak nie dać się oszukać w Internecie” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. -
Ogłoszenie o drugich przetargach ustnych nieograniczonych na sprzedaż nieruchomości położonych w gm. Jeleniewo i gm. Suwałki
Dodano dnia: 2023-12-15Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza II przetargi ustne nieograniczone na sprzedaż nieruchomości położonych w gm. Jeleniewo w obrębie Okrągłe i w gm. Suwałki w obrębach Okuniowiec, Kuków-Folwark, Wiatrołuża Pierwsza. -
Zaproszenie na webinar online dla konsumentów pn. „Santatipy dla konsumentów”
Dodano dnia: 2023-12-14W środę, 20 grudnia, o godz. 13:00 odbędzie się webinar dla konsumentów pt. „Santatipy dla konsumentów”. Co zrobić z nietrafionym prezentem? Czego nie możesz zwrócić? Kiedy i jak złożyć reklamację? -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. Black Friday i Cyber Monday
Dodano dnia: 2023-11-20Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dotyczący dokonywania zakupów w ramach największych świąt sprzedażowych – Black Friday i Cyber Monday. -
Informacja z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2024 rok”
Dodano dnia: 2023-10-12Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach z przeprowadzonych konsultacji dotyczących projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok”. -
Zaproszenie na webinarium dla seniorów i ich opiekunów
Dodano dnia: 2023-09-27Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego - jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej. -
Ogłoszenie konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2024 rok”
Dodano dnia: 2023-09-27Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok”. -
Konsumersi.pl
Dodano dnia: 2023-09-19Fundacja Konsumentów uruchomiła nowy serwis internetowy pn. Konsumersi.pl, który pomaga zakończyć spór konsumencki. -
Zaproszenie na webinarium skierowane do seniorów pn. „Okazja czy oszustwo? Sprawdź zanim podejmiesz decyzję inwestycyjną”
Dodano dnia: 2023-06-07Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów na webinarium (seminarium online) „Okazja czy oszustwo? Sprawdź zanim podejmiesz decyzję inwestycyjną” organizowane w ramach projektu edukacyjnego Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej. Webinarium odbędzie się 21 czerwca 2023 r. (10:00-14:10). -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK - Czy promocje mogą trwać wiecznie?
Dodano dnia: 2023-03-30Prezes UOKiK postawił popularnym sklepom internetowym born2be.pl i renee.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. -
Bezpłatna pomoc konsumencka
Dodano dnia: 2023-03-01Bezpłatna pomoc konsumencka - wykaz instytucji pomagających konsumentom (schemat).