Zmiany w prawach konsumenta od 1 stycznia 2023 r.
Dodano dnia: 2023-01-03Celem tych zmian jest w szczególności dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
Brak zgodności towaru z umową
Od 1 stycznia 2023 r. termin rękojmia został zastąpiony brakiem zgodności towaru z umową. Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta (umów sprzedaży, dostawy, o dzieło będące towarem) nie stosuje się przepisów dot. rękojmi za wady, wynikających z Kodeksu cywilnego.
Wyprzedaże/promocje
Przedsiębiorca, który ogłasza promocję/wyprzedaż, będzie musiał podawać obok aktualnej ceny także najniższą, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli produkt/usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok obniżonej ceny zamieszcza też najniższą cenę od dnia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
W przypadku towarów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – obok aktualnej ceny zamieszcza też cenę sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Reklamacja wadliwych produktów
Hierarchia roszczeń
Konsument składając reklamację, w pierwszej kolejności będzie mógł domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową poprzez jego naprawę lub wymianę, a dopiero później, jeśli naprawa lub wymiana okażą się np. nieopłacalne, będzie mógł złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Gdy jednak wada produktu okaże się istotna, konsument od razu będzie mógł odstąpić od umowy.
Domniemanie braku zgodności towaru z umową
Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawni się przed upływem 2 lat (a nie przed upływem roku, jak było dotychczas) od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia (dot. towarów nowych i używanych). Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych został wydłużony do sześciu lat.
Termin odpowiedzi na reklamację
Przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Brak odpowiedzi we wskazanym terminie oznacza uznanie reklamacji. Odpowiedź powinna być udzielona na papierze lub na innym trwałym nośniku.
Gwarancja udzielana konsumentowi
Udzielenie gwarancji nadal zależy od decyzji przedsiębiorcy. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadza pewne uprawnienia minimalne, które muszą być przyznane konsumentowi w przypadku gwarancji, tj. gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w art. 43d wspomnianej ustawy, tj. naprawa albo wymiana musi zatem być nieodpłatna, nastąpić w rozsądnym czasie, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem specyfiki towaru oraz celu, w jakim konsument nabył towar, a odbiór towaru musi nastąpić na koszt przedsiębiorcy.
Elementy, jakie musi zawierać oświadczenie gwarancyjne:
– wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz że gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej,
– nazwę i adres gwaranta,
– opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji,
– wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja,
– warunki gwarancji.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
Przedsiębiorca zobowiązany jest do podania konsumentowi pełnego adresu pocztowego, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, jak również swojego numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej aby konsument mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.
Indywidualne dostosowywanie ceny
Jeśli cena prezentowana konsumentowi w internecie, zależy np. od tego, z jakiego urządzenia korzysta, lokalizacji, itp. należy go poinformować, że cena jest indywidualnie dostosowana. Można tę informację podać w regulaminie sklepu.
Informacje na internetowych platformach handlowych
Na platformie muszą znaleźć się informacje:
- o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników w przypadku wyszukiwania produktów (plasowanie ofert), w tym konieczność ujawniania płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów
w ramach wyników wyszukiwania,
- czy podmiot oferujący towary/usługi na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
- o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów do umów zawieranych na platformie z osobą fizyczną (czyli niebędącą przedsiębiorcą),
- o podziale obowiązków, związanych z realizacją umowy zawieranej przez konsumenta, pomiędzy Platformą a sprzedającym na Platformie.
Opinie konsumentów
Jeśli przedsiębiorca postanowi o udostępnianiu opinii o produktach, powinien ustanowić procedury mające zapewnić, aby opinie te pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali produktów lub je kupili, a także udzielić konsumentom informacji na temat sposobu przeprowadzania kontroli w tym zakresie, a ponadto czy zamieszcza się wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne, jakie jest źródło opinii, w jaki sposób liczy się średnią ocenę, czy opinie są sponsorowane lub czy mają na nie wpływ stosunki umowne z przedsiębiorcą. Zakazane będzie zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Odsprzedaż biletów na imprezy kulturalne i sportowe
Przedsiębiorcy nie mogą kupować biletów na imprezy kulturalne lub sportowe z wykorzystaniem oprogramowania pozwalającego obchodzić środki techniczne lub przekraczać limity techniczne nałożone przez pierwotnego sprzedawcę (boty), aby następnie odsprzedać je konsumentom.
Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe
Towary te można reklamować jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Będzie miał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
Umowy „opłacone” danymi osobowymi
Jeśli za usługę lub treści cyfrowe konsumenci „płacą” swoimi danymi osobowymi, co w praktyce oznacza, że nie dokonują płatności w pieniądzu, ale przekazują swoje dane osobowe aby np. mieć dostęp do aplikacji, będą mieli możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Umowy zawierane na pokazach czy wycieczkach
Wydłużono do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów jest to 14 dni. Umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu czy wycieczki (zawarta w ten sposób będzie nieważna). Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy (dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta).
W przypadku produktów nabytych do końca 2022 r. konsumenci mogą składać reklamacje na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2023 r.
Anna Micielica
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Suwałkach
ul. Świerkowa 60
nr tel. 87 5659277
e-mail: prk@powiat.suwalski.pl
Pozostałe Komunikaty
-
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK - Czy promocje mogą trwać wiecznie?
Dodano dnia: 2023-03-30Prezes UOKiK postawił popularnym sklepom internetowym born2be.pl i renee.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. -
Bezpłatna pomoc konsumencka
Dodano dnia: 2023-03-01Bezpłatna pomoc konsumencka - wykaz instytucji pomagających konsumentom (schemat). -
Informacja z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2023 rok”
Dodano dnia: 2023-01-19Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok” -
Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE
Dodano dnia: 2023-01-09Informacje nt. Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE oraz Systemie Zastrzegania Kart płatniczych. -
Ogłoszenie konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2023 rok”
Dodano dnia: 2022-12-30Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok” -
Wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w drodze darowizny
Dodano dnia: 2022-12-12Wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w drodze darowizny - Gmina Wiżajny, obręb Wiżajny. -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. ogólnopolskiej kampanii społecznej „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”
Dodano dnia: 2022-12-05Prezesa UOKiK ostrzega konsumentów przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy. -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. transakcji nieautoryzowanych
Dodano dnia: 2022-11-17 -
Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów - "Dekalog bezpiecznych zakupów przez Internet"
Dodano dnia: 2022-11-16 -
Informacja z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2023 rok”
Dodano dnia: 2022-10-07Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok” -
Ogłoszenie konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2023 rok”
Dodano dnia: 2022-09-13Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok”. -
Komunikat UOKiK - dotyczący Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego
Dodano dnia: 2022-07-22 -
Komunikat UOKiK - dotyczący letnich wyprzedaży.
Dodano dnia: 2022-07-22 -
Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów dot. sprzedaży wyrobów medycznych na pokazach handlowych
Dodano dnia: 2022-06-08Zakaz handlu wyrobami medycznymi na pokazach.26 maja 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. poz. 974). Celem ustawy jest dostosowanie przepisów krajowych do wymogów unijnych (...). -
Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach w sprawie wszczęcia uproszczonej procedury zlecenia realizacji zadania publicznego pn."W hołdzie Ofiarom Obławy Augustowskiej w 77. rocznicę ludobójstwa (...)
Dodano dnia: 2022-04-07Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach w sprawie wszczęcia uproszczonej procedury zlecenia realizacji zadania publicznego pn."W hołdzie Ofiarom Obławy Augustowskiej w 77. rocznicę ludobójstwa na Ziemi Augustowskiej, Sejneńskiej, Sokólskiej, Suwalskiej”. -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK - Światowy Dzień Konsumenta dla Ukraińców
Dodano dnia: 2022-03-16 -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. reklam wykorzystujących wizerunek znanych osób
Dodano dnia: 2022-03-09 -
Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów dot. bezpiecznych zakupów w Internecie
Dodano dnia: 2022-01-13 -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. seniorów - konsumentów
Dodano dnia: 2021-11-15 -
Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów o umowach zawieranych na pokazach
Dodano dnia: 2021-10-22 -
Informacja z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (...) na 2022 rok”
Dodano dnia: 2021-09-28Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach z przeprowadzonych konsultacji projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 rok”. -
Wykaz rzeczy znajdujących się w Biurze Rzeczy Znalezionych w Starostwie Powiatowym w Suwałkach
Dodano dnia: 2021-09-21Wykaz rzeczy na dzień 20.09.2021 r. znajdujących się w Biurze Rzeczy Znalezionych w Starostwie Powiatowym w Suwałkach, ul. Świerkowa 60 -
Komunikat prasowy Prezesa UOKiK dot. zakupu mieszkania lub domu
Dodano dnia: 2021-09-15Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieprawidłowościami z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście zakupu mieszkania lub domu. -
Konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi (..) na 2022 rok
Dodano dnia: 2021-09-07Zarząd Powiatu w Suwałkach ogłasza konsultacje projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 rok” -
Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach w sprawie wszczęcia uproszczonej procedury zlecenia realizacji zadania publicznego (2021-08-26)
Dodano dnia: 2021-08-26Informacja Zarządu Powiatu w Suwałkach w sprawie wszczęcia uproszczonej procedury zlecenia realizacji zadania publicznego pn. "W hołdzie Ofiarom Obławy Augustowskiej w 76. rocznicę ludobójstwa na Ziemi Augustowskiej, Sejneńskiej, Sokólskiej, Suwalskiej”.